وبلاگ دلزا

عجیب ترین خواص جوپرک

جوپرک

جو پرک دلزا بهترین انتخاب کدبانوی ایرانی، دلــــزا با جدیدترین متود روز دنیا در کارخانه دلزا ، بدون دخالت انسانی بسته بندی میشود و به دست مشتری میرسد.

جو دو سر یا همان جو پرک یکی از غلات کامل است که دارای خواص بسیاری است. جو پرک برای رشد کامل به یک سال زمان نیاز دارد. برخی از خواص آن شامل خاصیت آنتی اکسیدانی، برطرف کننده یبوست، کاهش پرخوری، کاهنده فشار خون، تولید هموگلوبین، افزایش انرژی، کاهش وزن و … می شود.

جو پرک چیست؟

جو دو سر پرک گیاه سالپای است. به عبارت دیگر، چرخه ی حیات آن ظرف یک سال کامل می شود. محبوب ترین انواع جو دو سر، جو دو سر سفید و جو دو سر قرمز هستند. گیاه جو دو سر پرک را باید در اوایل بهار کاشت. بر خلاف جو و گندم، جو دو سر پرک تحمل بالایی در مقایل باران و احتیاج کمی به گرما دارد.

جوی پرک (انگلیسی: Rolled oats) به شکل سنتی به انواع غلات و حبوبات جو دو سر که بدون غلاف باشد جوی پَرک می گویند، ابتدا بخارپز شده و سپس به تکه های صاف در زیر غلطک های سنگین و مخصوص این کار تبدیل می شود.

خواص جو پرک چیست و جو پرک خوراکی چه میزان ارزش غذایی دارد؟

همان گونه که می دانیم، جو پرک سرشار از مواد مغذی است که از آن جمله می توان به وجود تیامین، ترکیبات آنتی اکسیدانی، آهن، فیبر و… اشاره کرد که در ادامه به آن می پردازیم.
این محصول از گرفتگی عروق جلوگیری کرده و همچنین به گردش صحیح خون کمک می کند بنابراین کاهش دهنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی است و همچنین دیابت نوع 2 و فشار خون را نیز کاهش می دهد. همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم جو پرک دارای مواد مغذی بسیار زیادی است . به عنوان مثال هر صد گرم جو پرک حدودا دارای 9.91 گرم پروتئین، 77.72 گرم کربوهیدرات، 10.09 گرم آب، 352 کیلو کالری انرژی، 0.8 گرم قند میباشد.
علاوه بر این مهمترین ویتامین های موجود در جو پرک نیز شامل ویتامین A(حدودا 1 میکروگرم)، ویتامین E (حدودا 0.02 میلی گرم)، ویتامین K (حدودا 2.20 میکروگرم)، تیامین(حدودا 0.19 میلی گرم)، ریبو فلاوین (تقریبا 0.11 میلی گرم)، نیاسین (تقریبا 4.6 میلی گرم)، کولین (تقریبا 37.8 میلی گرم)، پانتوتنیک اسید (تقریبا 0.28 میلی گرم)، فولات (تقریبا 23 میکروگرم) و ویتامین B6 (تقریبا 0.26 میلی گرم) می باشد.
از جمله مواد معدنی موجود در این محصول نیز شامل کلسیم (حدودا 29 میلی گرم)، آهن (تقریبا 2.5 میلی گرم)، منیزیم (تقریبا 79 میلی گرم)، فسفر (حدودا 221 میلی گرم)، پتاسیم (تقریبا 280 میلی گرم)، سدیم (تقریبا 9 میلی گرم) ، روی (حدودا 2.13 میلی گرم) ، مس (حدودا 0.42 میلی گرم)، منگنز (حدودا 1.32 میلی گرم) و سلنیم (تقریبا 37.70 میلی گرم ) می باشد.

ارزش غذایی جو پرک

جوپرک به طور عمده یک کربوهیدرات است. شامل 13 درصد پروتئین، 7.5 درصد چربی و 5/79 درصد کربوهیدرات می باشد:
کالری 153     پروتئین 5 گرم     چربی 3 گرم     کربوهیدرات 27 گرم     فیبر 4 گرم     شکر 0 گرم

1- خاصیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. آنتی اکسیدان های موجود در جو پرک دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مثل ویتامین C، E و سلنیوم معدنی هستند.

2- برطرف کننده یبوست

– از آنجا که جو پرک غنی از فیبر است، می تواند به رفع یبوست کمک کند.

– استفاده از جو پرک برای کسانی که مشکلات گوارش در روده دارند بسیار مفید است. یک فنجان جو دو سر پرک دارای ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول می باشد، فیبر نامحلول در جو پرک آب را به خود جذب کرده و در روده باعث خیس شدن مدفوع می شود، پر آب شدن مدفوع باعث نرم شدن و خروج راحت آن خواهد شد.

3- کمک به تقویت انرژی

– جو پرک صبحانه ای مناسب و مقوی برای بدنسازان و ورزشکاران بوده زیرا دارای خاصیت هایی برای تقویت انرژی است.

– جو پرک، انرژی را افزایش می دهد؛ اما نگران نباشید جو در بدن خیلی کندتر جذب می شود و این جذب تدریجی قند و انرژی باعث چاقی نمی شود.

– جو پرک دارای نیاسین، تیامین و فولات است که باعث متابولیزه شدن انرژی می شوند و قدرت مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می کنند.

4- درمان فشار خون

– جو پرک نه تنها فشار خون شما را کاهش می دهد، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز 22 درصد کاهش می دهد.

– افرادی که رژیم غذایی پر فیبری داشته باشند، مانند مصرف منظم جو پرک، کاهش چشمگیری در فشار خونشان به وجود خواهد آمد.

5- بهبود سیستم ایمنی بدن

– بتا گلوکان در بلغور جو پرک می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد. اکثر سلول های ایمنی بدن شما دارای گیرنده های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده اند. این گیرنده ها موجب فعالیت گلبول های سفید خون می شود و از بیماری ها پیشگیری می کند.

– جو همچنین غنی از سلنیوم و روی می باشد که در مبارزه با عفونت نقش دارند.

– جوپرک می تواند بهبود زخم را تسریع کند و آنتی بیوتیک ها را در انسان ها موثرتر کند.

– جوپرک برای بهبود ایمنی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن یا استرس های جسمی یا عاطفی استفاده می شود.

– جو پرک در درمان و پیشگیری از آسم موثر است.

جوپرک

مضرات احتمالی جو پرک

  • با مصرف زیاد جو آسیب به مثانه و روده و نارسایی و ضعیف شدن آن ها پیش می آید.
  • مصرف افراطی جو برای افرادی که مشکلات گوارشی از جمله نفخ معده دارند، افراد با معده مرطوب و افراد سرد مزاج، مضر است.

تفاوت جو دوسر با جو پرک

  • به شکل سنتی به انواع غلات و حبوبات جو دو سر که بدون غلاف باشد جوی پرک می گویند.
  • ابتدا بخارپز شده و سپس به تکه های صاف در زیر غلطک های سنگین و مخصوص این محصول تبدیل می شود.
  • تفاوت جو دوسر و جو پرک در این است که جو پرک یکی از انواع فرآورده های انواع جو است که با پرک شدن تحت فشار بخار در یک خط تولید پیشرفته ارزش غذایی آن بیشتر شده و مصرف آن در رژیم غذایی را آسان می کند.

شما میتوانید جوپرک مرغوب دلزا را با کلیک در اینجا تهیه کنید.

‫5/5 ‫(2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپچا *

آواتار موبایل
منوی اصلی x