وبلاگ دلزا

عجیب ترین خواص ذرت

خواص ذرت

ذرت یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین غلات در جهان می باشد ، از ذرت می توان به شکل های مختلف استفاده نمود ، پاپ کرن ، ذرت شیرین و ذرت مکزیکی از انواع مختلف ذرت هستند که در میان فراورده های ذرت طرف داران زیادی دارند. با دلزا همراه باشید تا در ادامه این مطلب با عجیب ترین خواص ذرت آشنا خواهیم شد.

ذرت که با نام Zea mays نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غلات در جهان است. این دانه گیاهی از خانواده علف‌ها و بومی آمریکای مرکزی است؛ اما در انواع بی‌شماری در سراسر جهان رشد می‌کند.

پاپ کورن و ذرت شیرین انواع محبوبی از ذرت هستند، اما محصولات ذرت تصفیه شده نیز به طور گسترده مصرف می‌شود و از آن اغلب به عنوان مواد تشکیل دهنده در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌گردد، این فرآورده‌ها عبارتند از تورتیلا، چیپس تورتیلا، پولنتا، آرد ذرت، شربت ذرت و روغن ذرت.

ذرت سبوس‌دار مانند هر غلات سالم است، زیرا سرشار از فیبر و بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. ذرت به طور معمول زرد است اما در رنگ‌های مختلف دیگری مانند قرمز، نارنجی، بنفش، آبی، سفید و سیاه وجود دارد.

عجیب ترین خواص ذرت – صنایع غذایی دلزا

خواص ذرت

ارزش غذایی و خواص ذرت

در اینجا حقایق تغذیه‌ای برای ۱۰۰ گرم ذرت زرد پخته شده را آورده‌ایم:

کالری: ۹۶
آب: ۷۳%
پروتئین: ۳.۴ گرم
کربوهیدرات: ۲۱ گرم
شکر: ۴.۵ گرم
فیبر: ۲.۴ گرم
چربی: ۱.۵ گرم

خرید ذرت بسته بندی شده دلزا

کربوهیدرات‌ها

مانند تمام غلات، ذرت در درجه اول از کربوهیدرات تشکیل شده است. نشاسته کربوهیدرات اصلی آن است که ۲۸ تا ۸۰ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. ذرت همچنین مقادیر کمی شکر (۱۳-۱٪) را فراهم می‌کند. با وجود قند موجود در ذرت شیرین، این ماده غذایی با گلیسمی بالا نیست و از نظر شاخص گلایسمی (GI) در رتبه پایین یا متوسط ​​قرار دارد. شاخص گلایسمی اندازه گیری سرعت هضم کربوهیدرات‌ها است. غذاهایی که در این شاخص رتبه بالایی دارند، ممکن است باعث افزایش ناسالم قند خون شوند.

فیبر

ذرت حاوی مقدار مناسبی فیبر است. یک کیسه متوسط ​​(۱۱۲ گرم) پاپ کورن سینما تقریباً ۱۶ گرم فیبر دارد. این به ترتیب ۴۲ و ۶۴ درصد ارزش روزانه (DV) برای مردان و زنان است. در حالی که محتوای فیبر انواع مختلف ذرت متفاوت است، به طور کلی حدود ۹ تا ۱۵ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین یکی از خواص ذرت مکزیکی آب پز یا هر ذرت دیگری، کمک به بهبود یبوست و سلامت دستگاه گوارش است.

پروتئین

ذرت منبع مناسبی از پروتئین است. بسته به تنوع، محتوای پروتئین از ۱۰ تا ۱۵٪ متغیر است. فراوان‌ترین پروتئین‌ها در ذرت به نام زین شناخته می‌شوند که ۴۴ تا ۷۹ درصد از کل محتوای پروتئین را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، کیفیت پروتئین زین‌ها ضعیف است؛ زیرا آن‌ها فاقد برخی اسیدهای آمینه ضروری هستند. Zeins کاربردهای صنعتی زیادی دارد، زیرا در تولید چسب‌ها، جوهرها و پوشش‌های قرص‌ها، آب نبات‌ها و آجیل‌ها استفاده می‌شود.

خواص روغن ذرت

محتوای چربی ذرت از ۵ تا ۶ درصد متغیر است و آن را به یک غذای کم چرب تبدیل می‌کند. با این‌حال، جوانه ذرت، محصول جانبی فراوان آسیاب ذرت، سرشار از چربی است و برای تهیه روغن ذرت، که یک محصول رایج پخت و پز است، استفاده می‌شود. روغن ذرت تصفیه شده عمدتاً از اسید لینولئیک، یک اسید چرب غیراشباع چندگانه تشکیل شده است، در حالی که چربی‌های تک غیراشباع و اشباع باقی مانده را تشکیل می‌دهند. همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E، یوبی‌کینون (Q10) و فیتواسترول‌ها است که عمر مفید آن را افزایش می‌دهد و آن را به‌طور بالقوه در کاهش سطح کلسترول موثر می‌کند.

خواص انواع ذرت

ذرت ممکن است حاوی مقدار مناسبی از چندین ویتامین و مواد معدنی باشد. قابل ذکر است که مقدار آن بسته به نوع ذرت بسیار متغیر است. به طور کلی، ذرت بو داده غنی از مواد معدنی است، در حالی که ذرت شیرین دارای ویتامین‌های بیشتری است.

سلامت چشم

دژنراسیون ماکولا و آب مروارید از شایع‌ترین اختلالات بینایی و علل اصلی نابینایی در جهان هستند. عفونت‌ها و کهولت سن از عوامل اصلی این بیماری‌ها هستند، اما تغذیه نیز ممکن است نقش بسزایی داشته باشد. مصرف رژیم غذایی آنتی اکسیدان‌ها، به‌ویژه کاروتنوئیدها مانند زآگزانتین و لوتئین، ممکن است سلامت چشم را تقویت کند. لوتئین و زآگزانتین کاروتنوئیدهای غالب ذرت هستند که تقریباً ۷۰ درصد از کل محتوای کاروتنوئید را تشکیل می‌دهند. با این‌حال، سطح آن‌ها به طور کلی در ذرت سفید پایین است. این ترکیبات که معمولاً به عنوان رنگدانه‌های ماکولا شناخته می‌شوند، در شبکیه چشم شما، سطح داخلی حساس به نور چشم شما وجود دارند، جایی که از آسیب اکسیداتیو ناشی از نور آبی محافظت می‌کنند. سطوح بالای این کاروتنوئیدها در خون شما به شدت با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط است.

پیشگیری از بیماری دیورتیکولار

بیماری دیورتیکولی (دیورتیکولوز) وضعیتی است که با کیسه‌هایی در دیواره‌های روده بزرگ مشخص می‌شود. علائم اصلی گرفتگی، نفخ و (در موارد کمتر) خونریزی و عفونت است. زمانی اعتقاد بر این بود که پاپ کورن و سایر غذاهای پر فیبر باعث ایجاد این بیماری می‌شوند. با این‌حال، یک مطالعه به مدت ۱۸ سال، نشان می‌دهد که خواص ذرت بوداده و خواص ذرت کبابی ممکن است در واقع از بیماری دیورتیکول محافظت کند. مردانی که بیشترین پاپ کورن را مصرف کردند، ۲۸ درصد کمتر از آن‌هایی که کمترین میزان مصرف را داشتند، به بیماری دیورتیکولار مبتلا شدند.

عجیب ترین خواص ذرت – صنایع غذایی دلزا

خواص ذرت

تقویت مغز و حافظه

ویتامین موجود در ذرت باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شود و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

کاهش وزن و رژیم لاغری

ذرت کالری کمی دارد و فیبر موجود در آن باعث کنترل اشتها می شود برای جلوگیری از افزایش وزن موثر است.

رفع چین و چروک پوست

ذرت دارای آنتی اکسیدان های زیاد و همچنین ویتامین سی می باشد که باعث کاهش چین و چروک صورت شده و پوست جوان می شود.

کاهش فشار خون

در ذرت ترکیبات فنولی وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می شود. ویتامین ب موجود در ذرت به بهبود عملکرد غدد فوق کلیه کمک می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

کنترل سطح خون

ذرت دارای فیبر و کربوهیدرات می باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد.

افزایش رشد موهای سر

ذرت دارای آهن و فولات می باشد که برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی کامل به بدن مفید می باشد. شما می توانید از ذرت برای تقویت و افزایش رشد مو استفاده کنید.

افزایش انرژی ورزشکاران

ذرت دارای مقادیر زیادی از کربوهیدرات می باشد که باعث هضم بهتر غذا می شود ، اگر از جمله ورزشکاران حرفه ای بدنسازی هستید بهتر است از ذرت برای افزایش انرژی استفاده کنید.

درمان یبوست

فیبر موجود در ذرت باعث افزایش حرکات روده می شود به پاکسازی روده کمک می کند. اگر می خواهید از یبوست و سرطان روده بزرگ در امان باشید ذرت میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان های موجود در ذرت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. ویتامین سی نیز در ذرت به وفور یافت می شود و از بروز بیماری های مختلف در بدن پیشگیری می کند.

خواص ضد سرطانی

آنتی اکسیدان های موجود در ذرت باعث کاهش رادیکال های آزاد شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

سلامت دستگاه گوارش

ذرت دارای فیبر می باشد و به بهبود هضم غذا کمک می کند. ذرت باعث پاکسازی معده می شود و سلامت دستگاه گوارش را به دنبال دارد. تحقیقات نشان می دهد که ذرت برای درمان بیماری دیوتیکولیت مفید می باشد.

عجیب ترین خواص ذرت – صنایع غذایی دلزا

خواص ذرت

درمان کم خونی

فولات و آهن موجود در ذرت باعث افزایش گلبول های قرمز می شود و در درمان کم خونی موثر است.

پیشگیری از بیماری های چشمی

ذرت دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی می باشد. همچنین در ذرت لوتئین و زاکسانتین به مقدار کافی وجود دارد که از چشم ها در برابر آب مروارید و بیماری های مختلف جلوگیری می کند.

بهبود بیماری سلیاک

ذرت یکی از غلات بدون گلوتن می باشد که بهترین منبع برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک می باشد.

خراب کردن دندان ها

به دلیل وجود قند در ذرت مصرف بیش از اندازه ذرت باعث پوسیدگی دندان می شود. بعد از میل کردن ذرت سعی کنید مسواک بزنید.

منع مصرف دیابتی ها

اگر دیابت دارید بهتر است از خوردن ذرت خودداری کنید. ذرت دارای کربوهیدرات می باشد که باعث بالا رفتن قند خون می شود. کسانی که دیابت دارند نباید ذرت را به مقدار زیاد مصرف کنند.

ابتلا به اسهال

ذرت را به صورت خام مصرف نکنید چرا که باعث اسهال می شود. ذرت به اختلالات روده ای مختلف منجر می شود پس بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

معده درد

ذرت به دلیل فیبر و مواد مغذی برای بدن حیاتی است که باعث دفع سموم از بدن می شود. البته توجه داشته باشید که اگر ذرت را به مقدار زیاد و خارج از اعتدال مصرف کنید دچار سوء هاضمه و معده درد می شوید.

نفخ و گاز معده

ذرت دارای نشاسته می باشد ، زمانی که ذرت مصرف می کنید نشاسته در روده بزرگ می شکند و گاز زیادی تولید می کند. اگر ذرت را به مقدار زیاد و خارج از حد اعتدال مصرف کنید ممکن است دچار نفخ شوید.

خرید ذرت بسته بندی شده 900 گرمی دلزا

‫5/5 ‫(1 نظر)
تگ ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپچا *

آواتار موبایل
منوی اصلی x