وبلاگ دلزا

عجیب ترین خواص لیموعمانی

خواص لیموعمانی

لیمو عمانی نوعی لیمو ترش است که طبعی سرد و خشک دارد و در پخت بسیاری از غذاهای ایرانی، دمنوش‌های گیاهی و از پودر آن به عنوان ادویه استفاده می‌شود. قسمت‌های مورد استفاده گیاه لیمو عمانی، میوه، برگ و ریشه گیاه است. لیمو عمانی از ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار است. این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C. از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده‌ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است. با دلزا همراه باشید تا درباره عجیب ترین خواص لیموعمانی بدانید.

در طب سنتی از ریشه گیاه لیمو عمانی برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می‌شود، همچنین جوشانده ریشه آن برای درمان اسهال خونی مفید است. برگ‌های گیاه لیمو عمانی تازه برای تسکین سردرد ناحیه پیشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف آن برای پیشگیری و درمان خانگی سرماخوردگی موثر است. لیموعمانی باعث افزایش اشتها شده و برای تقویت دستگاه گوارش خواهد بود. از بین بردن نفخ شکم و کمک به دفع مواد صفراوی از خواص لیمو عمانی است.

لیمو عمانی هنگام خشک شدن به دلیل عمل تخمیر، کمی تلخ شده که این تلخی در مزه ی آن نیز احساس می ‌شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیش از افزودن، هسته آن را درآورید. بهتر است هنگام تهیه‌ی انواع خورش‌ها و خوراک‌ها به مقدار لازم از لیمو عمانی استفاده کنید تا استفاده از نمک در غذا به حداقل برسد.

لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته ، به دور از نور نگهداری شود. معمولا رنگ لیمو عمانی، زرد قهوه ای و داخل آن سیاه رنگ است. در بهبود سرماخوردگی و سرفه و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی موثر است.

خرید لیموعمانی بسته بندی شده درجه یک دلزا

ارزش غذایی

هر 100 گرم لیمو عمانی خام بدون پوست حاوی، 89 گرم آب، 102 میلی گرم پتاسیم، 33 میلی گرم کلسیم، 18 میلی گرم فسفر، 6 میلی گرم آهن، 2 میلی گرم سدیم، 30 میلی گرم تیامین، 2 میلی گرن نیاسین، 7 گرم پروتئین و 9 گرم هیدرات های کربن است.

تنظیم فشارخون

لیمو عمانی به علت داشتن ویتامین C بیشتر نسبت به بقیه مرکبات، در تنظیم کردن فشار خون موثر است. دم کرده لیمو عمانی همراه با چای و یا گل گاو زبان به کاهش فشار خون بالا، کمک می کند.

حاوی ویتامین C

ویتامین C موجود در لیمو عمانی می تواند تامین کننده، ویتامین C مورد نیاز بدن در طول روز باشد. همچنین مصرف آن می تواند عوارض ناشی از کمبود این ویتامین را در بدن از بین ببرد.

ضد سرطان

لیمو عمانی حاوی ترکیبات بسیار موثری است و فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

همچنین لیمو عمانی به عنوان یک چاشنی ضدسرطان شناخته می شود.

سرماخوردگی

لیمو عمانی می تواند یک درمان موثر برای سرماخوردگی باشد. این میوه مرکب به علت غنی بودن از لحاظ ویتامین C می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند، همچنین در تسکین سردرد نیز موثر است.

عجیبب ترین خواص لیموعمانی – صنایع غذایی دلزا
خواص لیموعمانی

جذب آهن

بهترین راه برای جذب آهن در بدن، مصرف آن همراه با ویتامین C است. استفاده از لیمو عمانی در غذا به جذب بهتر آهن توسط سلول های بدن کمک می کند و می تواند از کم خونی جلوگیری کند.

آرام بخش

دم کرده لیمو عمانی به همراه گل گاو زبان علاوه بر اینکه فشار خون را تنظیم می کند، می تواند یک تسکین دهنده سردرد و آرام بخش باشد.

می توان این دم کرده را به همراه عسل و نبات مصرف کرد.

کاهش کلسترول

لیمو عمانی دارای ترکیباتی به نام پکتین است که کلسترول خوب بدن را افزایش می دهد؛

همچنین این ترکیب می تواند در کاهش کلسترول بد خون و متعادل ساختن فشار خون تاثیر خوب و مفیدی داشته باشد.

تقویت ایمنی بدن

لیمو عمانی از خانواده لیمو ها می باشد و مهم ترین ویژگی آن، خاصیت آنتی اکسیدانی است؛ که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بروز انواع بیماری ها می شود.

دستگاه گوارش

لیمو عمانی خاصیت ضد نفخ دارد و استفاده از دم کرده آن می تواند به ضد عفونی دستگاه گوارش کمک کند و عملکردش را بهبود بخشد. لیمو عمانی خاصیت اشتهاآوری نیز دارد.

چربی خون

خاصیت دیگر لیمو عمانی، کاهش چربی خون است.

لیمو عمانی حاوی فلاوونوئیدها، اسید سیتریک، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است، که استفاده به صورت دم کرده با چای برای افراد که به چربی خون مبتلا هستند توصیه می شود.

درمان کبد چرب

لیمو عمانی از خانواده لیمو ها می باشد و طعم ترشی دارد.

ویتامین C موجود در لیمو عمانی تازه، که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند، می تواند در درمان و پیشگیری از کبد چرب موثر باشد.

خواص لیمو عمانی برای لاغری

دم کرده لیمو عمانی می تواند به لاغر شدن نیز کمک کند. اگر به مدت 60 روز از دم کرده لیمو عمانی به همراه چای استفاده کنید، تاثیر آن را برای کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل خواهید دید.

درمان اسهال

علاوه بر میوه لیمو عمانی، برگ آن نیز خاصیت درمانی دارد که می توان به صورت جوشانده مورد استفاده قرار داد. برای درمان اسهال خونی کمی از برگ لیمو عمانی را جوشانده و میل کنید.

رفع سردرد

یکی دیگر از خاصیت های برگ لیمو عمانی رفع سردرد است. اگر برگ این میوه را به صورت موضعی بر روی پیشانی قرار دهید سردرد را از بین خواهد برد.

در شبه جزیره ملایا از له کرده برگ لیمو عمانی به این منظور استفاده می شود.

پاکسازی کیسه صفرا

یکی از وظایف کبد ساختن صفرا است که برای هضم چربی ها، پروتئین ها و دفع کلسترول ترشح می شود.

ترشح نادرست صفرا، باعث اختلال هایی در بدن می شود و لیمو عمانی ترش و تازه می تواند به پاکسازی کیسه صفرا کمک کند.

حفظ سلامت قلب

لیمو عمانی به علت طعم ترشی که دارد و غنی بودن از ویتامین C ، به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند، و از حمله قلبی، بیماری ها و سکته قلبی جلوگیری می کند.

ترکیبات موجود در آن

لیمو عمانی تازه و خام ، حاوی ترکیبات مفیدی مانند؛ فلوونوئیدها، اسید سیتریک و ویتامین C است. اسانس روغنی آن دارای، لیمونن، سیترال، لینالول، ترپینولن و گاما ترپینن است.

لیمو عمانی برای معده

دم کرده لیمو عمانی و یا استفاده از میوه تازه آن به علت ترکیبات مفیدی که دارد، می تواند مقوی معده باشد. استفاده از لیمو عمانی برای کسانی که مبتلا به زخم معده هستند ضرری ندارد.

خواص دیگر :

لیمو عمانی به بهبود سرفه و مشکلات تنفسی کمک می کند.

از فلج کودکان جلوگیری می کند.

غنی از پتاسیم و کلسیم است.

ضد عفونی کننده دستگاه گوارش است.

از نظر طب سنتی خنک کننده است و می تواند گرمی و التهاب غذا را خنثی کند.

عجیبب ترین خواص لیموعمانی – صنایع غذایی دلزا

خواص لیموعمانی

مضرات

خوردن لیمو عمانی که در غذاها و انواع خورشت ها مورد استفاده قرار می گیرد، توصیه نمی شود؛

زیرا لیمو عمانی مانند اسفنج روغن، ادویه و نمک استفاده شده در غذا را به خود جذب می کند و خوردن آن برای افرادی که دچار چربی خون و کلسترول بالا هستند، می تواند خطرناک باشد.

نحوه خشک کردن لیمو عمانی

برای خشک کردن لیمو عمانی می توانید از دستگاه خشک کن استفاده کنید و یا اینکه جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود : برا یانکار طبق دستور زیر استفاده کنید.

1. لیمو های سبز و تازه ای که خریداری کرده اید را با آب سرد بشویید و روی یک پارچه قرار دهید و مقداری نمک روی آن بپاشید تا از فاسد شدن آن جلوگیری کند.

2. بعد از یک روز که پوست لیمو کمی نازک شد، درون یک قابله آب جوش یک فنجان سرکه اضافه کرده و لیمو ها را داخل آن بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس آبکشی کرده و با آب سرد بشویید.

3. لیمو ها را دوباره به مخلوط آب جوش و سرکه اضافه کنید تا تلخی پوست لیمو گرفته شود و بعد از 1 دقیقه آبکشی کنید ولی با آب سرد نشویید.

4. بعد از سرد شدن لیموها، با یک خلال دندان روی پوست آن سوراخ ایجاد کنید و به مدت 10 روز روی یک پارچه، جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

5. معمولا 2 ماه طول می کشد تا لیمو ها به طور کامل خشک شوند و در این روش رنگ لیموی بعد از خشک شدن سیاه می شود.

خرید لیموعمانی بسته بندی شده درجه یک دلزا

هنگام خرید لیمو عمانی دقت کنید

از خرید لیمو عمانی به صورت فله‌ای و روباز اجتناب کنید. لیمو عمانی‌هایی را که به صورت سنتی خشک می‌کنند، غیر بهداشتی و محل تجمع میکروب‌ها هستند؛ بنابراین هنگام خرید، محصولاتی را که دارای بسته بندی اصولی، مجوز بهداشت و تاریخ مصرف هستند، انتخاب کنید و بهتر است قبل از مصرف، آن را خوب بشویید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپچا *

آواتار موبایل
منوی اصلی x