وبلاگ دلزا

نحوه پخت عدس پلو خوشمزه و مجلسی

آموزش پخت عدس پلو

عدس پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که به دلیل محبوبیت زیادی که دارد، در مناسبت های خاص به عنوان نذری پخش می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدس پلو رستورانی در ادامه با سایت صنایع غذایی دلزا همراه باشید نحوه پخت عدس پلو خوشمزه و مجلسی رو یاد بگیرید.

مواد لازم برای پخت عدس پلو خوشمزه و مجلسی

برنج ۳ پیمانه
عدس ۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
کشمش ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته (اختیاری) ½ فنجان
خرما (اختیاری) ۸ عدد
زعفران دم کرده و دارچین به مقدار کافی
کره و روغن به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کافی

خرید عدس درشت دلزا بسته بندی 900 گرمی

مرحله اول

برای تهیه عدس پلوی خوشمزه به روش رستورانی ابتدا برنج را به همراه مقداری نمک و آب سرد می خیسانیم. نکته ای که باید در خیساندن برنج به آن توجه داشته باشیم این است که برنج های هندی و برنج ایرانی کهنه نیازی به خیساندن طولانی ندارند.

مرحله دوم

اما اگر از برنج ایرانی تازه استفاده می کنید باید آنرا چند ساعت بخیسانید. در ادامه عدس را هم درون یک کاسه می ریزیم و تا دو بند انگشت بالاتر از سطح عدس آب می ریزیم و اجازه می دهیم نفخ عدس به طور کامل گرفته شود.

نحوه پخت عدس پلو خوشمزه و مجلسی – صنایع غذایی دلزا

آموزش پخت عدس پلو

مرحله سوم

در این مرحله عدس را آبکشی می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه ۲ پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا عدس به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بپزد. حتما بعد از ۳۰ دقیقه عدس را تست می کنیم و در صورتی که نرم شده باشد، آنرا کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که برای زیبایی عدس پلو نباید بگذاریم عدس بیش از حد بپزد و له شود. در ادامه برنج را آبکشی می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس تا یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله ۲ قاشق مرباخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری کره ( یا روغن حیوانی ) به قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه عدس را پس از پخت به قابلمه حاوی برنج اضافه می کنیم.

مرحله ششم

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که زمان اضافه کردن عدس به برنج، حتما باید آب عدس را دور بریزیم، چون آب عدس باعث بدرنگ شدن برنج می شود. در ادامه اجازه می دهیم آب درون قابلمه کشیده شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شد، یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم عدس پلو به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد. در همین حین به سراغ آماده کردن مواد دیگر عدس پلو می رویم.

مرحله هشتم

در این مرحله یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را اضافه می کنیم. پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا طلایی شود، سپس از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله نهم

حالا پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به همان تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم.

نحوه پخت عدس پلو خوشمزه و مجلسی – صنایع غذایی دلزا

آموزش پخت عدس پلو

مرحله دهم

حالا گوشت را کمی تفت می دهیم تا با پیاز و ادویه ها ترکیب شود، سپس درب تابه را می گذاریم تا گوشت با حرارت بسیار ملایم آب بیندازد و با آب خودش بپزد. پس از اینکه گوشت به خوبی سرخ شد مقداری نمک و زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا گوشت چرخ کرده را پس از سرخ شدن از تابه خارج می کنیم و تابه را با دستمال حوله ای تمیز می کنیم، سپس کشمش را که از قبل به مدت ۲۰ دقیقه درون آب خیسانده ایم، آبکشی می کنیم، سپس خشک می کنیم و به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم.

خرید عدس ریز دلزا بسته بندی 900 گرمی

مرحله دوازدهم

کشمش را هم کمی تفت می دهیم تا براق و خوشرنگ شود، سپس از تابه خارج می کنیم. در آخر خلال پسته را به تابه اضافه می کنیم و آنرا هم کمی تفت می دهیم تا براق شود، سپس از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله پس از اینکه عدس پلو آماده شد، آنرا درون قابلمه به آرامی مخلوط می کنیم و در صورتی که دوست داشته باشیم عدس پلو را چرب تر میل کنید، می توانیم کمی روغن یا کره اضافه کنیم. در ادامه عدس پلو را در یک ظرف مناسب می کشیم.

مرحله چهاردهم

تزیین عدس پلو سلیقه ای می باشد و می توانیم با یک جستجوی کوتاه در اینترنت ایده های خوبی برای تزیین آن بگیریم. در پایان عدس پلو را به سلیقه خود با گوشت چرخ کرده، خلال پسته، کشمش و پیاز داغ تزیین می کنیم.

مرحله پانزدهم

همانطور که مطمئنا می دانید طبع عدس پلو در طب سنتی سرد است و به همین دلیل بهتر است در کنار آن خرما هم سرو کنیم. البته اضافه کردن دارچین و زعفران دم کرده هم می توانند تا حدودی باعث تعادل در طبع این غذای خوشمزه شوند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپچا *

آواتار موبایل
منوی اصلی x